Mik azok a starthelyek?
Starthelynek hívjuk azon területeket, amely tulajdonossal vagy starthely-kezelővel rendelkezik,
remélhetőleg rendszeresen karbantartott, ellenőrzött, jogilag tiszta, engedélyezett körülmények
között lehet, siklóernyővel esetleg sárkánnyal elstartolhatunk a hely sajátosságaira vonatkozó
szabályokat betartva.

Elkészült egy weboldal ahol minden infót megtalálsz a starthelyekről sőt innen regisztrálhatsz ahol az szükséges.

Starthelyek.hu


Ki fizet a starthelyekért?
Belföldön:

Mindenki, aki regisztrálva van, mint pilóta vagy növendék a klubján keresztül a Szövetségek
valamelyikébe.
Ugyanis, minden évben a befizetett összegből, jelenleg 2021-ben 4000 FT a starthelyek bérlésére,
megóvására, karbantartására és új starthelyek kialakítására gyűlik, egy közös kasszába, az SVB-be.
Starthely Vegyes Bizottság: mindkét Szövetségből ( Siresz és HFFA ) 2-2 ember foglakozik a
starthelyekkel. Ők bírálják el a minden év elején a starthely kezelők által benyújtott pályázatokat,
ezekből lettek új szélmérők, utak, új engedélyezett starthelyek és a régi, jól bevált, közkedvelt
starthelyeket is ebből finanszírozzák. Szövetségtől, Klubtól függetlenül a cél közös, minél több, jó
minőségű, jól felszerelt starthely legyen, Magyarországon.
érdekesség: Csak olyan döntés születhet meg az SVB-ben amely négy egybehangzó IGEN-re
támaszkodik. Ha egy döntésnél valaki, a négy tagból Nemmel szavaz, akkor a Szövetségek azt a
starthelyet vagy problémát kiveszik az SVB-ből és ha szeretnék támogatni, akkor azt a saját
kasszájukból tehetik meg.
Vannak starthelyek, amelyeken úgy tudunk repülni, ha a kezelő-klubnál pártoló tagokká válunk, mert nem lehetett országos engedélyt szerezni. ( pl. Szársomlyó ) vagy hozzájárulunk a starthely bérléshez (pl, Kalocsa)


Külföldön:
Amikor külföldön repülünk, akkor is fizetünk a starthelyekért, általában napi-díj van és légtér-díjnak
nevezik.. ( elég jellemző, hogy magántulajdonban vannak ezek a területek ) Legtöbbször a leszállóban
lehet meg venni vagy ha felvonós helyre megyünk, néhol már benne van a felvonó jegy árában. De
nem mindenhol!! Önálló pilótaként: Mindig érdeklődd meg, repülés előtt!
pl. Amikor túrára jöttök, legtöbbször már benne van a túraköltségben de, ha nem, akkor külön
költségként van feltüntetve, viszont a túravezető elintézi helyettetek!
Ha önálló pilótaként látogatsz meg külföldi starthelyet, érdemes megvenni a napi-jegyet mert,
nagyon égő amikor kérik és nincsen ( az elmúlt években, mindenhol ellenőrizték ) vigyázzunk hát a jó
hírnevünkre, mert ennek megtartása nagyon fontos.. fontos, hogy szívesen fogadjanak minket ha
vendégségbe megyünk, a jó viszony megtartása közlékenyebbé, segítőkészebbé teszi a
vendéglátóinkat; ami pedig nekünk a kellemes érzés mellett, Biztonsági feltétel!

Belföld, Külföld, Növendék, A vizsgás Pilóta vagy B vizsgás Pilóta
Ha, új starthelyre látogatsz, ez mindig ugyanaz!!!
Első lépés: Leszálló megkeresése, általában a leszállóban kell keresni azt a Táblát ahol, ki lesznek írva,
ami a helyi repülés szabályaira vonatkozik, a légtér szabályokra, a napi-díj fizetésére, a leszállóba való
behelyezkedés módjára stb. Nem árt látni hova megy leszállni az ember, ha „nem adja” mert, igen
meglepő helyeket neveznek leszállónak. ( Vezetékek, fasorok, házak turbulenciája stb. )
Ha önálló Pilóta vagy: már előtte a neten keresd meg a starthelyet, tracklogokat és infókat,
mindemellett javasoljuk, hogy a leszállót se hagyd ki.


Starthely vadászat!
Bármerre mész a világban, minden jól használható starthelynek van kezelője, egy klub személyében.
Ezt a klubbot kell megkeresni, bejelentkezni és információkat kérni. Nagyon fontos hogy a jelenlegi
szabályozás szerint, amíg nincs meg a B vizsgás Pilóta-jogosításod, belföldön nem turbolens
körülmények között, önállóan lerepülhetsz. Turbolens körülmények között repülni vagy B vizsgás
elemeket gyakorolni (termikelés stb.) csak oktató irány mutatása alapján, oktatói felügyelettel
lehet. És mivel a vendégségben repülőkre a saját országa és az adott ország jogszabályai is
érvényesek, ez külföldön sem lehet másként, csak szigorúbban. Egyes helyeken,( pl, Lijak, Tolmin )
ahol repülünk, kimondottan csak B vizsgás Pilóta-jogosítással repülhetsz, Oktató jelenléte nélkül.
Tehát növendékként és A vizsgás Pilótaként, ha külföldi szuper helyeken szeretnél repülni, azt a
Túrákon teheted meg! Ha Pilóta vagy akkor már akár túrán kívül is ellátogathatsz szuper
starthelyekre.
Talán a legfontosabb hogy utazás előtt, már jól felderítsd a terepet. Javasoljuk, hogy Joet kérdezzétek
meg, mert sok embert ismer és általában talál kapcsolatot számotokra. Ha kéritek, szívesen segít! Ha
megvan a kapcsolat azzal a pilótával, aki ott repül: kérdezd, meséltesd, mert könnyen ellehet csábulni
2-3000 méteres hegyek közé, csak hogy ezeket nagyon ismerni kell, főleg ha az ember távrepülés
céljából keresi meg őket! Ajánljuk, hogy az XContest-en nézz utána alaposan, mikor, miket és kik
repültek ott, milyen útvonalakat választottak stb.
MI azt javasoljuk, hogy már ismert terepen repülgessetek friss Pilóta-jogosítással, nélkülünk és ne egy
bonyolult völgyekkel tagolt Alpok túrával kezdjetek. Milyenek a legbiztonságosabb, legjobb helyek?
Hosszú hegygerinc, ami Dél felé néz és a hegy lábánál széles völgy vagy síkság.
A paragliding maps, rendkívül hasznos tud lenni, de sajnos nem mindegyik általa feltüntetett
starthely létezik illetve használható, de az interneten meglehet találni a népszerűbb starthelyek
kezelőit.


Etikett:
Ha bejelentkeztél és informáltak. Befizetted a légtér-díjat és megnézted a leszállót. A starthelyre
felérkezve, keress helyieket, mutatkozz be (Akinél, a rádió van és csak áll a starthelyen – az lesz
valószínűleg az ottani oktató) kérdezd meg, milyen a hely, mire kell figyelni, hol-mire számíthatsz, ma

milyen az idő, milyen lesz stb. Francia országban több helyen alkalmaznak starthely Marsallt, ő
nagyon szívesen beszél a körülményekről.

Tipp: Ha ez egy népszerű starthely, hétvége van és
nincsenek fent a helyiek, akkor kezdhetsz gyanakodni, valami nem stimmel. Ha a helyiek nem
repülnek, akkor nekünk sem kellene. pl, ha Ausztriában repülsz, nézzél Főn előrejelzést! Ha nincs
főn-veszély akkor csak lusták és később jönnek vagy a toppilóták már a 200 km es háromszögüket
repülik.

Trükk: Léteznek már olyan applikációk, amelyek megmutatják a házi-termikek helyét.

Növendékként: javaslom, figyeld az oktatód, általában köszön a többieknek, megkérdezi milyen volt
eddig az idő stb.(ezt később, érdemes majd Pilótaként is így tenni)
Hazai etikett a gyors elstartoláshoz, a biztonságossághoz és a kellemes érzésért.
Akár kisdombról, akár rendes starthelyről van szó, itthon nem ott terítünk, kötünk be ahol
startolunk! Ez alap!!! A starhely szélén vagy az arra kijelölt helyen rakjuk össze a felszerelésünket és már rózsában készen álljunk a startterületre. Kérlek, ezt tartsátok be! Ezt próbáljuk tenni, külföldi starthelyeken is. Dacára
annak, hogy más nemzetek másként tanulják, vagy nem foglalkoznak a többiekkel. Régen csak a top
arcok és a tandemesek terítettek oda ahol amúgy startolni kell és ez elnézhető, hiszen gyorsan
elstartolnak. ( Szóval legyél minél előbb top-pilóta vagy top-tandem pilóta, hogy ne kelljen
rózsáznod.) Miután összekészültél, rózsába fogva az ernyőt várhatod a sorra kerülésed. Hamar lesz
ha segítünk kiteríteni annak a társunknak aki, előttünk van. De fontos! Mielőtt segítő szándékkal,
bárki ernyőjéhez hozzányúlnánk, mindig kérdezzük meg, van-e szüksége segítségre!!! Erre azért van
szükség, mert az ultra light anyagok vagy a verseny ernyők nem nagyon tűrik a huzigálást és sok
pilóta nem szereti, ha hozzányúlnak az ernyőjéhez, mert megvan a technikája de, egy kérdést azért
megér, általános odafigyelésként. Soha ne nyúljunk a másik pilóta ernyőjéhez, a beleegyezése nélkül!
( Sajnos már baleset is volt ilyenből, az erős szél miatt )
Ha segítettünk, mindig kérdezzük meg, hogy: Így jó? Nézze csak meg, az ő ernyője, az ő felelőssége.
Biztonság! Mindig nézzél rá az előtted álló starthoz készülőre (látsz-e hurkot, befűződést? ha
szemben áll veled nézz rá a bekötéseire) és kövesd le a szemeddel a startját, ha valami nagyon nem
jó akkor kiabálj hogy Stop! Ez már sok balesetet megelőzött!
A Tandem, a tandem más! Ott van egy utas is! A Pilóta figyelmét sok minden leköti, nem baj, ha
többen figyelünk. Bármikor látsz Tandemet előkészülni stb.. mindig pillants rá a bekötéseire, ha
elfogadja, segíts az ernyő kiterítésében és kérdezd meg – Így jó? Hogy a pilótának vissza kelljen
néznie.. csekkre.
Élénk szélben Tandemnek való segítés: ha a pilóta kéri a segítséget, kérdezd meg pontosan hol,
hogyan fogd meg a utas beülőjét, menjél-e vele felfele pár lépést és utána ne hagyd hogy elrántsa az
utas az ernyőt? stb..amikor elstartolnak, mikor és merre fordulj ki stb.
Ha te vagy a Tandem pilóta aki segítséget kér, pontosan beszéljétek át a segítővel a fentiek alapján a
teendőket és mindig szólj amikor a startot indítod.
A helyes attitűd: ne legyünk útban, de tudjuk hol a helyünk, segítsünk a gyorsabb elstartolás és a
biztonságosság érdekében. Figyeljünk másokra de, a legjobban magunkra vigyázzunk! 5+1!!!

Ha szemtanúja lettél egy rontott startnak és egyedül van az elszenvedője, akkor bizony elkél a
segítségünk, hogy leszedjük a bokrokról vagy egyéb.. ne hagyjunk magára senkit, ha bajban van!
Ha mi kerülünk bajba, kérjünk segítséget!
Amit felviszel, azt hozd is le a beülődben. Mivel a legtöbb starthelyünk környezetvédelem alatt áll,
nem fogunk szemetes kukát találni. Ne szemeteljünk és kérjük meg erre, az arra kiránduló turistákat
is.